Header
Zuzana Licko

Zuzana Licko




Zuzana Licko (Slowaaks: Zuzana Ličko; geboren 1961) is een lettertype ontwerpster woonachtig in de San Francisco Bay Area en die werd geboren in Bratislava, Tsjecho-Slowakije. Licko kwam naar de Verenigde Staten toen ze nog een kind was, samen met haar familie. Ze studeerde architectuur, fotografie en het programmeren van computers en behaalde een diploma in grafische communicatie aan de Universiteit van Californië in Berkeley.

Zuzana's vader was een biomathematicus aan de Universiteit van Californië, San Francisco en door zijn werk raakte ze betrokken bij computers tijdens de zomermaanden, waar ze hem hielp met dataverwerking werk.

Toen ze voor het eerst begon met de universiteit was haar doel het behalen van een ​​diploma in de architectuur, maar veranderde haar hoofdvakken naar een visuele studienrichting, omdat ze geloofde dat een architect in haar ogen gelijk was aan het bezoeken van een handels school.

Op Berkeley nam Zuzana een kaligrafie klas, wat haar minst favoriete bezigheid werd vanwege het feit dat ze rechtshandig moest schrijven, hoewel ze linkshandig was. Deze ervaring beïnvloede haar later toen ze begon te werken aan haar letter ontwerpen, wat meer computer gebaseerd was.

In een interview in Eye (No. 43, Vol. 11, Spring 2002), beschreef Licko haar creatieve relatie met Vanderlans:

We hebben elkaar ontmoet op de Universiteit van Californië in Berkeley, waar ik een student was aan het College of Environmental Design en Rudy was een afgestudeerde student in de fotografie. Dit was in 1982-83. Na de universiteit deden we beiden allerlei design-gerelateerde klusjes. Er was geen richting. Toen in 1984 de Macintosh werd geïntroduceerd, hebben we er een gekocht en alles begon op zijn plaats te vallen. We hebben allebei, ieder op onze eigen manier, echt genoten van deze machine. Het dwong ons om alles wat we hadden geleerd over het ontwerpen te heroverwegen. We hebben genoten van die ontdekkingsreis, van hoe ver je kon gaan. Rudy is meer intuïtief, ik ben meer methodisch. Yin en yang. Het leek te klikken, en nog doet dat nog steeds."

Emigre

In het midden van de jaren 1980, hebben Zuzana Licko en echtgenoot Rudy VanderLans Emigre opgericht, ook wel bekend als Emigre Graphics. Het tijdschrift, Emigre, werd vervolgens uitgebracht in 1984. Dit magazine ontwierp en distribueerde originele fonts onder leiding van de hoofdredacteur, VanderLans. Licko was verantwoordelijk voor vele succesvolle Emigre lettertypen.

Licko maakte kennis met de Macintosh computers vanaf de eerste release in 1984.

"Ik begon mijn avontuur met bitmap-letter ontwerpen, gemaakt voor de grove resoluties van het computerscherm en dot matrix printers. De uitdaging was dat, omdat in het begin de computers zo beperkt waren in wat ze konden doen je echt iets speciaals moest ontwerpen. Het was erg moeilijk te accepteren om kalligrafie te laten leiden en later tot foto technologie aan te passen, maar het kon worden gedaan. Maar het was fysiek onmogelijk om 8-punts Goudy Oude Stijl aan te passen aan 72 punten per inch. Op het einde kon je Goudy Oude Stijl niet onderscheiden van Times Roman of enig ander serif letterbeeld."

Apart from adding new typefaces as a form of content, Émigré was also created as a way to share the typefaces with other designers that liked and wanted to use Zuzana’s creations. As technology advanced, Zuzana moved from bitmap fonts to high resolution designs and based the newer designs on the ones initially created for dot matrix printers. In the mid-1990s, Licko worked on two notable revivals: Mrs Eaves, based on Baskerville, and Filosofia, based on Bodoni. Both are Licko's personal interpretations of their historical models and each features extensive ligatures. Mrs. Eaves was actually named after John Baskerville's lover and is also a kind of revival of Baskerville typeface but somewhat stylized. Along with ligatures Licko stylized Baskerville through the use of small caps or "petite caps".

Filosofia

Because of her admiration for Bodoni, she designed and came up with several variations of Bodoni, in the form of digital font for computer type and some forms were also used for text. Before working with computers, Licko's favorite typeface was Bodoni with its "clean lines and geometric shapes and the variety of headline style choices." Licko avoided using Bodoni for long texts, "as the extreme contrast made it difficult to read at small sizes." Bodoni influenced Licko’s work on Filosofia, one of her typefaces. Like other revivals of typefaces, Licko’s revival of Bodoni focused on geometry and symmetry. She also incorporated things like slightly rounded serif endings. Licko’s Filosofia was also designed to be modified to either be used on text or on a computer. There is a “Regular” version of the Filosofia family which is designed to be used on text. The Filosofia Grand is designed for display applications and is described as more refined and delicate. To create Filosofia, Licko studied different styles of Bodoni, including the original print work and recent revivals, such as ITC Bodoni. Although the samples of Bodoni did have an influence on her work, Licko instead recreated Bodoni with her mind, judging by eye to keep the original measurements.

Mrs. Eaves

In Texts on Type, Zuzana writes about her take on Bodoni and what Mrs. Eaves meant to her: “In my rendition of this classic typeface, I have addressed the highly criticized feature of sharp contrast. To a great degree, the critics were wrong; it did not prevent Baskerville from becoming assimilated as a highly legible text face, and in fact, the high contrast between stems and hairlines became quite desirable, as is apparent in typefaces such as Bodoni, which followed in the lineage.

Awards

Zuzana and her husband, Rudy, won the Chrysler Design Award in 1994. Apart from winning this award, their work on Émigré also won the Publish magazine Impact Award in 1996. A year later, they got an American Institute for Graphic Arts Gold Medal Award. Soon after, in 1998 they were awarded the Charles Nyples Award in Innovation in Typography.

Fonts designed by Licko


  • Lo-Res, 1985 and 2001
  • Modula, 1985
  • Citizen, 1986
  • Matrix, 1986
  • Lunatix, 1988
  • Oblong, 1988
  • Senator, 1988
  • Variex, 1988
  • Elektrix, 1989
  • Triplex, 1989
  • Journal, 1990
  • Tall Pack, 1990
  • Totally Gothic, 1990
  • Matrix Script, 1992
  • Narly, 1993
  • Dogma, 1994
  • Whirligig, 1994
  • Base Nine and Twelve, 1995
  • Soda Script, 1995
  • Mrs. Eaves, 1996
  • Filosofia, 1996
  • Base Monospace, 1997
  • Hypnopaedia, 1997
  • Tarzana, 1998
  • Solex, 2000
  • Puzzler, 2005
  • Mr. Eaves Sans and Modern, 2009